Nautiska föreningen organiserar årligen ett Vårmöte samt ett Höstmöte. På dessa möten får medlemmarna tillfälle att lyssna till intressanta föredrag inom aktuella sjöfartsanknytna ämnen och därefter avnjuta en härlig middag tillsammans! I samband med Vårmötet hålls även föreningens Årsmöte och på Höstmötet delas föreningens stipendie ut.

Utöver dessa två möten anordnas oftast såväl Vinter- som Sommaraktivitet där vi gemensamt åker på utflykter eller på annat sätt samlas i trevliga former i sjöfartens tecken!

Sommarutflykt till Vinga 3 sept, 2017

Årets sommarutflykt samlade 60 personer som bordade Börjessons LYRÖN vid gamla ångbåtsbryggan vid Klippan och njöt av sommarens sista solstrålar och räkor på vägen ut till Vinga. Väl framme mötte Winga Vänner upp och guidade runt ön, fyrbåken, Evert Taubes barndomshem och Göteborgs Hamns fastigheter. På vägen tillbaka hade föreningen satt i hop en frågesport om sjöfart, vilket var mycket uppskattat.

Årsmöte 25 april 2017

Årsmöte med avtackning av Per Sjöberger som Ordförande i Nautiska Föreningen 2000-2017 och dessförinnan vice Ordförande i fem år.Tusen tack Per!

Även introduktion av nya Styrelsemedlemmar, inklusive kommande Ordförande Lena Göthberg, samt föredrag av Magnus Kårestedt, VD Göteborgs Hamn som talade om hamnens expansiva planer samt berättade en del om de konflikter som nu råder i hamnen.

Alternativa drivmedel inom sjöfarten, 31 januari 2017

En mycket trevlig och uppskattad afton i Långedrag, 31 januari 2017! Bitr. Professor Karin Andersson, från Institutionen för Sjöfart och Marin teknik, Chalmers samt Clas Gustafsson, Teknisk Chef på Furetank Rederi, bidrog med deras kunskaper och erfarenheter om alternativa drivmedel.