Vintermöte, 28 januari 2020

Snabbaste vägen genom isen (och allt du inte visste att du ville veta om isbrytning) var rubriken på sjökapten Linda Svensons föredrag på Vintermötet, ett av de mest välbesökta mötena på länge, hela 81personer hade anmält sig till mötet. Mer sånt! Att inte alla fick sittplats, det löser vi!

Lena Göthberg, ordföranden inledde med föreningsanglelägenheter och sedan kunde vi lyssna till Christina Palmén, Svensk Sjöfart och styrelseledamot i Nautiska föreningen, berätta om arbetet med jubileumsboken Nautiska föreningen 1869-2019. Publikationen på 135 sidor innehåller massvis av bilder, ett 30 tal krönikor av människor verksamma i den maritima näringen samt ett reportage från 150 års-firandet i augusti. Temat för boken och upplögget inuti är dåtid-nutid-framtid.

Alla medlemmar får jubileumsboken, som vi lyckats framställa med hjälp av bidrag från stiftelser, sponsorer och inte minst Breakwater. Boken delades ut för första gången på Vintermötet, men kommer även att finnas med på årsmötet. Har man inte möjlighet att närvara kan man hämta upp boken på The Swedish Club eller på Svensk Sjöfart. Kontaktpersoner: Jennie Andersson, The Swedish Club,mail: Jennie.Andersson@swedishclub.com , tel: 031-638 408 eller Annika Asp, annika.asp@sweship.se

Linda Svensons föredrag om isbrytning var spännande, engagerande och väldigt informativt. Synd om de som missade den föredragningen.

Höstmöte, 19 nov, 2019

Ett relativt nystartat svenskt rederi, en familjehistoria och en global framgång

Från 0 till 65 fartyg på 11 år var rubriken för David Kristenssons presentation om Northern Offshore Group denna höstkväll. Vi hade förmånen att besöka det vackra kontoret i Saltholmen och höra Magdalena Gerlam berätta om husets historia och hur det används i dag innan David tog över och berättade hur han redan som liten pojk på Donsö hade stora drömmar och hur han sedan förverkligat dem.

Tack för att Nautiska föreningen fick komma och hälsa på och lycka till i framtiden!

150 årsjubileum, 29 aug 2019

Vilken fest! Vilken paneldebatt! Vilka härliga medlemmar! Vilken middag! Och vilken underhållning!

150 årsjubiléet gick av stapeln i ett härligt sensommarväder i Sjöräddningens lokaler i Långedrag. 128 middagsgäster satte sig till bords efter att ha lyssnat på ett otroligt spännande samtal om geopolitik, världshandel, brexit och hur det påverkar sjöfarten.

• Cecilia Malmström, EU:s Handelskommissionär
  • Niclas Mårtensson, vd Stena Line Group, och
  • Karolina Kjellgren, Wallenius Wilhelmsen Logistics

under ledning av Britt-Marie Mattsson gav oss perspektiv på världsläget i dag.

Sedan var det dags för middag och som underhöllning dök AllianceOrkestret upp med buller & bång!