Ett stort grattis från Sveriges Skeppsmäklareförening till en förening som är 50 procent äldre än oss… Historiens vingslag är alltid inspirerande och ibland svindlande, tänk att någon för 150 år sedan påbörjade något som vi idag för vidare i samma andra, trots att Sverige förvandlats totalt.
På 150 år har vi gått från ett av Europas fattigaste länder, till ett av världens rikaste. Tyvärr har ju inte sjöfartsnäringen hängt med i utvecklingen. Eller har den det? För 150 år sedan var knappast svensk sjöfart något att skryta om och svenska sjömän som
ansågs arbetsvilliga och kompetenta fick istället söka sig utomlands för att få jobb. Det sägs att det då arbetade fler svenskar
inom den engelska flottan än som idag är anställda under svensk flagg, alla nationaliteter inräknade. Men vi jämför ofta dagens situation med den svenska sjöfartens storhetstid på 60- och 70-talet, och då känns utfallet mindre smickrande.
Borta är de stolta kryssningslinjerna, de effektiva linjerederierna och de svenskflaggade bjässarna inom stortanksegmentet. Borta är Svenska Amerika Linien, Broströms, Transatlantic, Johnsonlinjen, Saléns och Nordström & Thulin. Idag gläds vi åt Stena, Wallenius, Gotlandsbolaget och alla rederierna ute på Donsö, det vill säga de rederier som det på storhetstiden ofta fnystes
åt från linjerederiernas huvudkontor på Skeppsbron i Stockholm och Göteborg. Och så har vi förstås en livaktig svensk skeppsmäklarnäring, som frodas oavsett svensk flagg eller ej.
När vi i maj 2019 firade vårt 100-årsjubileum i Stockholms Stadshus Gyllene Sal var det 132 stolta och uppsluppna medlemsföretag som glatt och stolt manifesterade sin del av det svenska sjöfartsklustret. Stoltast av dem alla var kanske de tio
företag som samtidigt kunde fira 100 år som medlemmar!
Att en 100-årsjubilar har tio medlemmar som varit med sedan starten, det är nog en ynnest få branschföreningar förunnat. För
oss är det inte bara en finansiell trygghet, utan framförallt en fråga om stolthet över att vara bärare av traditioner, långt tillbaka
i tiden. Att föreningen varit viktig även för företagen visar det faktum att hela sju av dem fortfarande har sina invalsdiplom kvar,
hängandes på kontorsväggen. De tio företagen är J Arndt Shipping i Iggesund; Johan Nilsson & Co och Bröderna Höglund i
Kalmar; Andersson & Lundqvist AB och PJ Haegerstrand i Gävle; Ödmark & Andersson i Kramfors; Th. Schéle i Halmstad; Magnusson Shipping AB i Varberg; Ivar Lundh & Co i Stockholm och Carl E Ekman i Visby.
Varför finns då de flesta av dessa tio företag på mindre orter, varför finns inte ett enda i Göteborg? Kanske är det slumpen,
kanske har lokalkännedomen varit viktigare ute i landet än i stora hamnar där istället konsolidering, uppköp och sammanslagningar varit ledord. På vårt 90-årsjubileum stod Göteborgsföretaget August Lefflers vd på scen och mottog diplom för 90 års medlemskap. Namnet var då intakt även om bolaget redan var uppköpt av danska Maersk Tanker. Inte långt därefter såldes bolaget vidare till Maersk Broker, som även köpte Edström Shipping i Karlshamn och Unér Shipping i Norrköping innan de i sin tur sålde företaget vidare till Shipping DK.
Idag heter samtliga dessa företag SDK Shipping med svenskt huvudkontor i Brofjorden och filialkontor i Norrköping, Malmö, Göteborg och Stockholm. På samma sätt finns det flera bolag längs norrlandskusten och i Vänern med anor av långt medlemskap i föreningen, men som blivit uppköpta av de i närområdet verksamma hamnoperatörerna och därmed inkorporerats i den verksamheten, med namnändring som följd. Klareringsverksamheten fortsätter dock som vanligt; den oberoende
fartygsagenten som ser till redarens bästa är en självklarhet, liksom medlemskapet i vår förening.
Vi är glada över alla medlemsföretag som med sin kunskap och sitt engagemang bidrar till att vår förening känns livaktig och meningsfull ännu 100 år efter starten. Men de som vi under jubileumsbanketten förärade glaskonst, specialskriven sång och
ett särskilt 100-årsdiplom, var tvungna att ha kvar samma namn sedan starten för 100 år sedan. Enda undantaget från den regeln
var Ivar Lundh & Co som vid föreningens grundande hette Dolk & Lundh, varav denne Dolk var föreningens förste ordförande.
Dessutom hänger invalsdiplomet med det nuvarande namnet fortfarande på väggen, daterat 10 april 1921.
Så från oss alla i skeppsmäklarbranschen, det vill säga från oss containerrederier som anlöper svenska hamnar, från
fartygsagenter som oförtrutet fortsätter ge service åt rederierna och deras befälhare i svenska farvatten samt från de befraktningsmäklare som för samman transportköpare med redare och de köp- och försäljningsmäklare som syr ihop affären mellan redare med behov av att köpa och sälja – från oss alla
– ett stort grattis till Nautiska Föreningens 150 år!