Therese Jällbrink

Buzzwords?!

Mitt första möte med Nautiska föreningen var för 10 år sedan. Då drog min kollega och jag ner medelåldern väsentligt samt att vi båda var kvinnor i församlingen och stod på så vis ut markant från mängden. Vi blev varmt mottagna, kanske en frisk fläkt och ett tecken på att mångfald var på väg att nå även denna hamn?

Idag arbetar jag på avdelningen för ”Intelligence & Transformation” hos Stena Bulk i Göteborg. Syftet med denna krönika är att berätta vad vi som jobbar inom digital affärsutveckling i denna bransch menar med olika begrepp som cirkulerar och ibland når omåttlig popularitet, vad betyder de rent praktiskt? Hur kan de påverka sjöfarten?

Therese Jällbrink, General Manager Commercial Operations på Stena Bulk. Foto: Stena Bulk

Therese Jällbrink

ARTIFICIELL INTELLIGENS
Stena Bulk använder det för att förutspå förändringar i fraktmarknaden inom tanksegmentet; vissa förändringar är cykliska, de följer årstider, vissa är en förskjuten reaktion på något som händer i en annan närbesläktad marknad och vissa är en ren konsekvens på tillgång och efterfrågan. Vi kan träna modeller utifrån historiska händelser för att bättre kunna förutspå framtiden.

AUGMENTED REALITY
Här kan man tänka sig användningsområden inom avancerad simulatorträning då man kan se den exakta miljön ombord genom ett par glasögon och sedan använda händerna för att mängdträna olika situationer. Det kan även tänkas användas för teknisk support på distans. Inom tanksegmentet har det inte slagit igenom ännu på den kommersiella sidan men för passagerarfartyg och underhållningen ombord görs det satsningar med AR då det på liten yta kan skapas flera världar som användas för TV-spel som personen agerar i.

BIG DATA
Fartygen genererar mängder av data. Ombord våra tankfartyg har vi ca 4000 sensorer som mäter allt från fart och förbrukning till temperaturer och tryck. Utmaningen är att ta tillvara på informationen och på ett enkelt sätt kunna dra slutsatser från den. Dessutom lämnar alla fartyg spår efter sig via AIS som ger information om fartygs position, fart och djupgående. Genom att bevaka konkurrenters AIS data kan man också dra slutsatser om vad som sker i marknaden.

BLOCKCHAIN
Tekniken brukar förklaras som en decentraliserad databas, det vill säga en databas som lagras i många kopior – en på varje dator. De många kopiorna och en sekvens av krypterad kod gör det svårt eller omöjligt att i efterhand manipulera databasens ändringshistorik.

Vi ser många användningsområden för Blockchain framöver. Det vi konkret tittar på är att använda tekniken för att hantera digitala Certepartier samt Bills of Lading. Detta för att effektivisera samt minska risken vid lossning av stora värden då det fysiska B/L:en inte kommer fram i tid för lossning, vilket sätter redaren i en svår juridisk situation. Vi ser på längre sikt hur hela dokumentflödet flyttas över till Blockchain.

DATA SCIENTIST
En person som arbetar med att via vetenskapliga metoder systematiskt processa information, dra slutsatser och skapa värde från data. Stena Bulk anser att data kommer vara väldigt värdefullt framöver och del av huvudverksamheten, sådan kompetens behövs hållas internt för att få ut bästa värde.

TRANSPARENS
Det pratas mycket om transparens och vi ser det inte minst genom olika samarbetsformer; Konsortium (partnerskap) / JIP (Joint Industry Projects) / Spin-outs (interna projekt som kommersialiseras till egna företag). Industrin har insett att om det är någon som ska digitalisera sjöfarten så är det vi som verkar inom den. En annan del av den ökade transparensen beror på att det idag finns betydligt mer officiell information att tillgå gällande var fartyg befinner sig. De kort som tidigare var lätta att hålla när sig finns nu tillgängliga för alla med en webbläsare.

Vi öppnar hellre upp för kunderna att se våra fartyg och visa den information de är intresserad av istället för att tro att det går att dölja, längre relationer bygger på tillit så det finns även andra fördelar med transparens, det handlar om att ändra inställning!