David Kristensson

Möjligheter skapar man tillsammans!

När jag var en liten grabb hade jag två kompisar. En fiskare och en Redare, båda från Donsö. De visade mig tidigt vad det innebar att jobba med båtar. Det var här grunden till min barndomsdröm lades. Att bygga ett Rederi som står starkt och jobbar långsiktigt samt ligger i framkant av utvecklingen och vara en förebild för andra som vill skapa något. Och så som vi på Donsö tänker ”kan de så kan jag”.

Den viktigaste läxan jag lärde mig av dessa två var att sätta upp ett mål och fokusera mot det målet. Det finns nästintill oändligt med litteratur på varför alla borde sätta mål, men mål betyder väldigt lite om man inte arbetar, arbetar och arbetar lite till. Men det räcker inte heller att bara arbeta hårt, utan man behöver erbjuda något som göra att man sticker ut, annars är det lätt att bli ersatt av en konkurrent.

 

David Kristensson, Bildkälla: Northern Offshore Services AB

David Kristensson

I somras fyllde jag 40 och jag har förmånen att leva min barndomsdröm. Det är bara 11 år sedan vi startade Northern Offshore Services som idag har utvecklas till en mindre koncern som heter Northern Offshore Group och sysselsätter ca 350 sjöanställda och 60 landanställda. Det hade varit väldigt lätt att säga: ”jag har lyckats”, men att tro att jag på egen hand, har skapat det vi har idag, det hade varit väldigt naivt. Utan rätt medarbetare, hade det aldrig gått. Rätt medarbetare kopplas ofta till rätt kunskap och rätt erfarenhet, men hos oss anser vi att det viktigaste, oavsett roll, är att man har drivet, engagemanget och kan ställa sig bakom företagets värderingar.

Det är när man blir bekväm och slutar utmana sig själv som man blir omsprungen. Det finns ett talesätt som jag tycker speglar det väldigt väl, ”det är inte de stora som vinner över de små, det är de snabba som vinner över de långsamma!”

Vi har nischat in oss på ”Specialsjöfart”, vilket är en kategori som tidigare har fått alldeles för lite fokus vilket har gjort att Sverige har saknat förutsättningar för att vara internationellt konkurrenskraftiga. I många branscher väljer man att först etablera sig lokalt för att sedan bli nationella, för att till sist bli internationella. Sjöfart är, har varit, och kommer alltid vara en global bransch med internationell konkurrens. Det ligger därför ett stort ansvar på redare, sjömän, politiker och alla andra som jobbar i sjöfartsklustret att se till att den svenska spelplanen förbättras och hela tiden är konkurrenskraftig.

Med detta sagt känns framtiden väldigt spännande med det engagemang som nu växer fram för både specialsjöfarten men även också för svensk sjöfart i sin helhet.

Tack för ordet och lycka till!