Med en 400 årig historia är det med stor ödmjukhet, respekt och ansvar vi utvecklar hamnen för de kommande 400 åren. Göteborgs hamn AB har det bästa resultatet på 399 år, nöjda kunder, bästa standard på terminalerna, grönaste hamnen, Sveriges bästa logistikläge och det största investeringsprogrammet någonsin igång.
Det ger framtidstro och jag lämnar stolt detta fina godsnav, skriver hamnbolagets avgående VD Magnus Kårestedt i en krönika över sina fantastiska dryga 15 år i hamnen.
För 15 år sedan kom jag till ett av mina mest spännande uppdrag jag haft. Som VD för Skandinaviens största hamn, Göteborgs Hamn. En hamn som ville utvecklas. Effektivisering och utveckling var uppdraget. Jag skulle ta över stafettpinnen i en kedja av 400 år, och det gjorde jag med en känsla av respekt. Jag visste hur hårt arbete det hade varit för mina företrädare att få Skandinaviens ledande godsnav dit det var. Men jag tänkte på vad den kloke Gunnar Engellau från Volvo sa när han tillträdde som koncernchef en gång i tiden. ”Jag tar av mig hatten av beundran för det som uppnåtts och kavajen för det arbete som behövde göras. ”
Arbetet och utmaningarna för att ta oss in i framtiden var många. Första tiden var det effektivisering av driften som stod på agendan. Genom ett målinriktat arbete där medarbetarna fick ta fram förslagen på en effektivare hamn, gjordes stora framsteg. Det var inte lätt, många minns säkert de otaliga konflikter som kantade detta arbete. Men vi nådde målet att bli en effektivare länk i logistikkedjan, även om det alltid finns mer att göra.
För drygt 10 år sedan startade vi arbetet med att hitta en mer modern struktur för hamndriften. Inget konstigt, utan mer en anpassning till hur det ser ut i alla större hamnar runt om i världen. Vi bjöd in all internationella terminaloperatörer att göra en plan för hur just de skulle kunna lyfta terminaldriften till en ny nivå. Intresset var stort och i stort sett alla stora operatörsbolag var här för att visa sin förträfflighet. Tre valdes ut och det är de som nu lastar och lossar alla fartyg, sköter hanteringen på terminalytan mm.
Jag tror modellen är rätt att få in proffs som har ett antal terminaler runt om i världen. Det ger kraft.
De senaste åren har jag och alla mina duktiga medarbetare kunnat fokusera på att bygga ut hamnen för framtiden. Vi har igång det största investeringsprogrammet i modern tid. 9 miljarder skall investeras. Vi bygger järnvägsterminaler, logistikcentrum, nya hamndelar och fördjupar farleden in till Göteborg. Just farledsfördjupningen är extra intressant.
En av de första sakerna jag fick vara med på när jag tillträdde som VD var att inviga den då fördjupade farleden. Då trodde alla experter att det skulle räcka i årtionden. Nu 15 år senare står vi med spadarna i hand för att gräva igen.
Bara under min tid har medelstorleken på containerfartyg ökat tre gånger! Det var det inte många som trodde. Nu gräver vi för att kunna ta fartyg som går 16 meter djupt.
Det gäller ju även att vara beredd på att fartygen kan komma andra vägar. När isarna vid nordpolen minskar kan fartygen ta den vägen och spara 30% körsträcka. Och vilken hamn ligger då först i Europa, just det; Göteborg. Då ska vi kunna ta emot dem med full last.
Efter drygt 15 år i hamnens tjänst har jag beslutat mig för att gå vidare till andra utmaningar. Inte för att jag är trött på mitt jobb, det blir man aldrig utan helt enkelt för att testa något nytt. Speciellt efter att ha tickat av många punkter på ”att göra” listan.
Göteborgs hamnbolag har det bästa resultatet på 399 år, nöjda kunder, bästa standard på terminalerna, grönaste hamnen, Sveriges bästa logistikläge och det största investeringsprogrammet igång. Det ger framtidstro och jag lämnar stolt över detta fina godsnav till nästa VD.
Jag får ofta frågan om vad jag är mest nöjd med under åren. Skall jag lyfta fram något så är det miljöarbetet i hamnen. Här har det hänt mycket som alla medborgare skall vara stolta över.
El-anslutning av fartyg, nya fartygsbränslen, rabatter till miljöriktiga fartyg, järnväg hela vägen till kajen mm. Vi har till och med satt in en elektronisk ”näsa” vid Älvsborgs fästning som sniffar upp så att alla använder miljöriktigt bränsle, något som minskat svavelpartiklar i stan med över 70%.
Skall man få stora vänner så måste man också ta hand om de små vännerna. Vi har därför byggt ett reptilreservat på 2ha vid svarte mosse dit vi flyttar alla reptiler, förutom salamandrarna som har ett hotell vid arken. Vadarfåglarna får ett vadarhav i Torsviken i slutet av året. På det här sättet så tar vi ansvar för att kunna fortsätta utvecklas hållbart i också de kommande 400 åren, och det känns ju fantastiskt.