Fredrik Hermansson

En skeppsmäklares huvudbry

Digitalisering är ett hett och i många fall ofrånkomligt ämne. Detta beror till stor del på att vi som konsumenter ständigt ställer högre krav på servicen från företag. Vi människor tänker ofta på framtiden ur ett linjärt perspektiv och förutsätter att  morgondagen på många sätt kommer att efterlikna gårdagen. Men digitaliseringen är inte linjär, den är exponentiell. Den digitala utvecklingen går varken att bromsa eller undvika och den påverkar alla branscher. Digitaliseringen är dock inte bara ett hot. Den medför stora möjligheter för de företag som uppmärksammar förändringen och anpassar sig utefter den i tid.

Vi kan idag se att många företag digitaliserar och centraliserar standardiserade uppgifter för att effektivisera processerna och frigöra mer tid till kundrelationer och kundnöjdhet. Detta blir för mig också en vardag som skeppsmäklare och lokal representant för ett utav världens största container rederier.

 

Fredrik Hermansson, VD Greencarrier Liner Agency, Bildkälla: Greencarrier. Foto: Ingela Vågsund.

Fredrik Hermansson

Som verksamhetsansvarig för Greencarrier Liner Agency i Sverige gäller det bara att gilla läget och göra sitt yttersta som lokal agent för att kunna vara konkurrenskraftig och kunna möta de globala redarnas digitala framtåg. Som agent eftersträvar vi dock den lokala kännedomen genom att vara bryggan mellan rederiet och den lokala marknaden inklusive dess underleverantörer i form av terminaler, depåer etc. Vi är måna om att belysa och bekräfta vår lokala närvaro, vilket vi hoppas ses som en tillgång för såväl vår huvudman Evergreen samt den lokala marknaden. Men oavsett digitaliseringens och cenEn skeppsmäklares huvudbry Fredrik Hermansson, VD Greencarrier Liner Agency traliseringens framfart önskar jag se positivt på skeppsmäklarens framtid, då jag gärna vill tro på det personliga mötet som binder ihop den globala rederinäringen med våra lokala intressenter.

Som en god och glad skeppsmäklare och representant för sjöfartsklustret vill jag också passa på att utrycka Greencarriers glädje och stolthet över att få förmånen att kunna ge Ostindiefararen vind i seglen under kommande år genom ett unikt sponsorskap. Då vi som företag har 20-års jubileum 2020, ska det bli underbart att som skeppsmäklare få komma ut med Ostindiefararen till havs och besöka våra kära kunder och medarbetare längs våra vackra kuster. Så väl i Norden som i Baltikum. Slutligen
tror jag vi kan enas om att det alltid behövs en positiv lokal skeppsmäklare nära till hands.