Majoriteten av allt gods har någon gång från tillverkare till användare transporterats med ett fartyg, det är information som många är ovissa om. Sjöfarten är en väl fungerande bransch men tyvärr är den och dess utveckling osynlig för allmänheten vilket medför att bilden av sjöfartsbranschen inte är synonym med hur den faktiskt är. Branschen upplevs vara mer förenlig med hur den såg ut för flera år sedan.
Sjöfarten är bland de viktigaste branscherna internationellt och en grund för de logistiska systemen som vi använder idag, men
även för Sverige är fartygstrafiken mycket viktig. Utan anlöp till vårt land skulle vi redan efter tre dagar märka det i den dagliga
handeln. Jag skulle vilja påstå att sjöfarten i Sverige idag är en bortglömd bransch.
Jag studerar på Sjöfart och Logistik linjen i Göteborg och från personer jag träffar är det ofta mycket frågor kring just mitt utbildningsval. Många tycker att det är udda att vilja utbilda sig inom en sådan gammaldags bransch som inte följer samma utvecklingstakt som övriga branscher. Det är dock helt fel. Fartyg ger i dag möjligheten att frakta en mycket större mängd
gods samtidigt, än något annat transportmedel. Det är inte bara lastvolymen som är fördelaktigt, att använda fartyg som transportmedel är det bästa ur miljösynpunkt. Vid rätt hastighet är friktionen mellan fartyget och vattnet så liten att bränslekonsumtionen minskar och då även utsläppen.
Sjöfartsindustrin har även flera regelverk genom IMO (International Maritime Organization) som beslutats att skärpas redan nästa år. Regelverken styr utsläppen från fartyg vilket bidrar till fördelaktigheten av sjötransporter. Ett exempel på utveckling inom sjöfarten är miljöfrågan och därmed utsläppen från fartyg. En populär och effektiv lösning som blir allt vanligare är användandet av metan som drivmedel, vanligast förekommande LNG (Liquidfied Natural Gas). Varför många har valt att gå över till LNG drift är på grund av att svavel, CO2 (Koldioxid), NOX (Kväveoxider) och partiklar reduceras kraftigt. Det finns ytterligare fördelar med LNG drift, en av dem är att alla fartyg som kan använda LNG även kan använda LBG (Liquidfied Bio Gas) som drivmedel. Varför fartygen inte redan idag kör på LBG är på grund av att det råder stor kapacitetsbrist av produktionen. LBG är ett bättre alternativ för att förbränningen är i princip helt CO2 neutral.
Sverige har alltid varit ett land med stor sjöfartsindustri, detta är något som under ett antal år minskade men som nu är under uppbyggnad igen. Fler svenskflaggade fartyg och en utveckling av insjöfarten. Allt detta är tecken på att sjöfarten inte är en
gammaldags bransch och jag är övertygad om att sjöfarten kommer ha stor betydelse i framtida transportlösningar. På samma sätt som den svenska sjöfarten historiskt sett haft en mycket stor betydelse.
Varför jag valde att utbilda mig inom denna bransch är på grund av att det sker utveckling hela tiden. Alltid något nytt som diskuteras och som är under förändring. Sjöfarten är en unik och rolig bransch som jag hoppas inte förblir bortglömd.